Auteur Topic: Geef je mening over Terra Incognita...  (gelezen 101017 keer)

Offline kaketoe

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #120 Gepost op: 26-09-2005, 18:50:12 »
In het begin was het bij ER ook nog afwachten. Je moet niet vergeten dat het nu al het vijfde seizoen is. Het programma werd al iets van twee jaar uitgezonden in Zweden, daar konden ze ook dingen van overnemen zoals de proeven. Ze hebben best veel samengewerkt met de Zweden. Maar het eerste seizoen was ook minder goed dan de tweede. Zo was het bij PE ook, het tweede seizoen was beter dan het eerste.
Zo makkelijk is het niet om een programma te maken. Het is de eerste keer dat het waar dan ook ter wereld gemaakt wordt. Ik vind dat ze het heel goed doen. ::trots:: Al kijk ik onderhand ook wel uit naar het volgende gedeelte van het spel.

Nou ik vind dat ze het niet goed doen. Hooguit het idee wat er achter zit kun je nog wat begrip voor opwekken mits het goed uitgewerkt wordt.

Survivor in Amerika stond vanaf seizoen 1, ook waarschijnlijk omdat daar de belangen en de markt veel groter zijn. Dat was het allereerste Expeditie Robinson achtige programma en daar kon iedereen vanaf kijken.
Het gaat er mij niet om dat ze het niet als verzachtende omstandigheid mee mogen krijgen (1e keer) moeilijk etc. Maar dat ze er desnoods gaandeweg wat aan doen en dat ze hoe moeilijk dan ook, ook de eerste keer al een bepaald niveau moeten halen. Peking Expres vond ik het eerste jaar gelijk geslaagd en dat zal best wat verbeterd zijn het 2e jaar, het eerste jaar stond het ook al behoorlijk goed.
at your service

Offline shaat

  • Forumlid
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #121 Gepost op: 26-09-2005, 21:05:12 »
Waarschijnlijk is het verschil tussen ons dat ik het nu al leuk vindt. Vooral het levenswiel vind ik een leuk gegeven. Elk persoon waar het levenswiel op komt, heeft een andere uitwerking. Het is daardoor lastig te voorspellen hoe het spel loopt, kijk maar bij de pool.
Ik denk echt wel dat het einde heel erg spannend wordt, want zoals ik al eerder heb geschreven komt volgens mij na aflevering 6 het spel echt los. Dan gaat de ontraffeling beginnen. Nu is het nog oefenen, wat denk ik wel belangerijk is voor later in het spel.

Offline Firefoot

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #122 Gepost op: 26-09-2005, 21:22:56 »
Inderdaad Shaat. ::ok:: :)
"I reject your reality and substitute my own." (Adam Savage, The Myth Busters)

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #123 Gepost op: 27-09-2005, 00:36:02 »
In het begin was het bij ER ook nog afwachten. Je moet niet vergeten dat het nu al het vijfde seizoen is.

Ben ik niet met je eens. Ik ben een ER kijker van het eerste uur, en dat programma had me meteen in de kladden. Veranderingen waren leuk omdat je niet elk jaar naar precies hetzelfde wilt kijken, en omdat verrassingen leuk zijn, maar de vaart zat er vanaf het allereerste begin in.

Wat betreft het levenswiel ben ik het trouwens wel met je eens. Leuk onderdeel, mag blijven.

Offline Mol_en_Co

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #124 Gepost op: 27-09-2005, 10:56:16 »
Ik vind het ook enigszins tegenvallen. Begrijp me goed, ik vind het best leuk om naar te kijken, maar het haalt bij lange na niet het niveau van Wie is de Mol en Peking Express en (de eerdere seizoenen van) Expeditie Robinson.

Het is me iets te saai, zit te weinig vooruitgang en dynamiek in. Telkens maar 1 gepromoveerd en gedegradeerd? En dan ook nog honderdduizend keer vermelden dat de bewoners van het vasteland graag willen promoveren, maar dat er toch maar zo weinig kansen zijn.

En ik vond de 1e proef niet echt eerlijk. Op een gegeven moment waren er van 1 kant van de boot de meeste teams weg, zodat die kant hoog boven het water kwam te liggen. De mensen die daar hingen hadden dus meer gewicht boven water en was het dus zwaarder. Niet verwonderlijk dat de drie teams aan de ene kant wonnen.

Ik heb nog steeds hoop dat de laatste proef een proef is waar iedereen op zich door kan als ze een bepaalde limiet halen.
 

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #125 Gepost op: 27-09-2005, 12:02:56 »
Peking Express was trouwens ook vanaf de eerste minuut vorig jaar spannend. Nee, ik vind het argument 'het is een nieuw programma' volstrekt niet valide.

Offline faustino

  • Forumlid
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #126 Gepost op: 27-09-2005, 14:26:10 »
Wat een saai programma. Leuk geprobeerd maar nee, jammer.

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #127 Gepost op: 27-09-2005, 14:58:50 »
Wat een saai programma. Leuk geprobeerd maar nee, jammer.
::ok:: Wat een orginele mening, die had ik nog niet gehoord. Kom je volgende week weer?  ::rofl::
« Laatst bewerkt op: 27-09-2005, 15:16:59 door Castor_en_Pollux »

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #128 Gepost op: 27-09-2005, 15:36:18 »
Ben ik niet met je eens. Ik ben een ER kijker van het eerste uur, en dat programma had me meteen in de kladden. Veranderingen waren leuk omdat je niet elk jaar naar precies hetzelfde wilt kijken, en omdat verrassingen leuk zijn, maar de vaart zat er vanaf het allereerste begin in.
Goed te horen, ik meen me toch te herinneren dat je moeite met de Sudden Death van Jeroen en Manja had.


Ik ben ook ER kijker van het eerste uur en halverwege het derde uur gestopt. Bij een gebrek aan veranderingen blijf ik niet vijf jaar geboeid door hetzelfde concept. Hetzelfde strand, dezelfde rooie vruchten, dezelfde zandvlooien, ik heb het wel gezien.

Dat men door tijdgebrek bij TI heeft gekozen voor eenzelfde lokatie doet het programma absoluut geen goed. Het maakt ook een vergelijking met ER voor de oppervlakkige kijker te voor de hand liggend.

Gelukkig zal een volgende serie op een totaal andere lokatie plaatsvinden. Daarnaast vind ik het aantrekkelijke van het programma dat er naar meer vormen van interactie tussen mensen wordt gestreefd dan 13 weken lang platte ruzies. Ik vind ruzies nl. saai zeker als ze door de programmamaker geforceerd en overbelicht worden.

Zoals mijn bomma altijd zei: "Als je geen varken bent, moet je geen varkensvoer eten".  ::trots::
« Laatst bewerkt op: 27-09-2005, 15:57:28 door Castor_en_Pollux »

Offline cadfael

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #129 Gepost op: 27-09-2005, 16:43:45 »

Dat men door tijdgebrek bij TI heeft gekozen voor eenzelfde lokatie doet het programma absoluut geen goed. Het maakt ook een vergelijking met ER voor de oppervlakkige kijker te voor de hand liggend.

vind ik wel jammer dat er tijdgebrek was; heb het ook al eerder gezegd dat dit er daarom voor 'bekend terrein' is gekozen
had liever een andere plek gezien

Gelukkig zal een volgende serie op een totaal andere lokatie plaatsvinden. Daarnaast vind ik het aantrekkelijke van het programma dat er naar meer vormen van interactie tussen mensen wordt gestreefd dan 13 weken lang platte ruzies. Ik vind ruzies nl. saai zeker als ze door de programmamaker geforceerd en overbelicht worden.

tis te hopen dat er een volgende serie van komt; lijkt me nog even een kwestie van afwachten; de meeste mensen zijn niet bepaald enthousiast over TI  :\'( :( ::ohno::

Zoals mijn bomma altijd zei: "Als je geen varken bent, moet je geen varkensvoer eten".  ::trots::

is een bomma een koosnaam voor oma of een bewust ongehuwde moeder?  ???
(waar komt het woord eigenlijk vandaan C&P?) van bepaalde streek afkomstig ofzo?  ???

ik vind TI wél een leuk programma  ::bravo::
zou het niet zo kunnen zijn dat, wanneer er mensen van KM naar de rots promoveren, er dan plaats komt voor degenen van het vaste land op KM?
misschien gaan er wel drie naar Rang Nok en dan zijn er ook weer drie die naar KM gaan
uiteindelijk gaan er wellicht zes van de vastelanders naar huis, maar voor de rest lijkt me dat er plek is op KM en RN  :)
misschien gaat Pascal zelfs nog wel een keertje uit eigen keus terug naar huis  >:D :P ::) 8)
dan zijn we d'r vast eentje kwijt hehehe  ;D
Mol moet, mol doet je goed!

Offline cadfael

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #130 Gepost op: 27-09-2005, 16:58:28 »
Oeffffff....ik zie net dat C&P al na afl. twee een dergelijke voorstelling hebben beschreven  ::) ::dom:: ::sorry::

Het verdere verloop van TI is nog onbekend. Er zijn al wel een paar dingen over gezegd :
- Roos heeft in de 1e aflevering aangegeven dat de mensen op het vasteland nog maar een beperkt aantal kansen zouden krijgen om door te gaan.
- Er zouden geen afvallers zijn tot (of t/m) afl 6., daarna dus wel. Dan zou het ook het 3e niveau onstaan.
- Het 3e niveau speelt zich af op Rang Nok. Hier zal ook de finale worden gespeeld met 3 deelnemers.

Nu is TI gestart met een proef die voor een verdeling van 12 mensen op het vasteland en 6 op het eiland Koh Muh heeft gezorgd.
Als je probeert je iets voor te stellen bij het verdere verloop zou je uit kunnen komen op de volgende spelopzet (dit is dus volkomen speculatief):

Na 6 afleveringen zijn er afvallers. Het lijkt waarschijnlijk dat er een grote groep in 1 keer afvalt. Dit vanwege de opmerking van Roos en het feit dat de verschillen in opgebouwde kennis en ervaring tussen mensen op het verschillende niveau anders te groot zou worden.
Gezien het aantal hutjes op Koh Muh (en het aantal plaatsen op het rad  ;)) zou je ervan uit kunnen gaan dat er 6 deelnemers op Koh Muh blijven, 3 promoveren naar Rang Nok (dmv.proef ?) en er dus ook nogeens 3 mensen van het vasteland promoveren naar Koh Muh.(dmv. proef ? om de drie die naar de rots vertrokken zijn weer aan te vullen.
De anderen 9 op het vasteland zouden dan in 1 keer naar huis gaan.
Was de verdeling eerst 12 op het vasteland en 6 op het eiland (2: 1) dan wordt deze verdeling nu 6 op het eiland en 3 op de rots Rang Nok (2 : 1).
Hierna zou er dan nogmaals een promotie/degradatie spel kunnen plaatsvinden tussen eiland en rots, uiteindelijk leidend tot een finale met 3 deelnemers.

Nogmaals dit is volkomen speculatief, maar het geeft wel een logisch spelverloop. Het kan natuurlijk zo zijn dat de programmamakers een heel andere (en misschien nog wel veel mooiere) opzet hebben bedacht  ;) :D

sorry C&P  ;D ;)
Mol moet, mol doet je goed!

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #131 Gepost op: 27-09-2005, 16:59:57 »
is een bomma een koosnaam voor oma of een bewust ongehuwde moeder?  ???
(waar komt het woord eigenlijk vandaan C&P?) van bepaalde streek afkomstig ofzo?  ???
Zeer streekgebonden. ::)
Ik denk dat het een oma is. :P

Citaat van: cadfael link=topic=17868.msg526661#msg526661

ik vind TI wél een leuk programma  ::bravo::
zou het niet zo kunnen zijn dat, wanneer er mensen van KM naar de rots promoveren, er dan plaats komt voor degenen van het vaste land op KM?
misschien gaan er wel drie naar Rang Nok en dan zijn er ook weer drie die naar KM gaan
uiteindelijk gaan er wellicht zes van de vastelanders naar huis, maar voor de rest lijkt me dat er plek is op KM en RN  :)
misschien gaat Pascal zelfs nog wel een keertje uit eigen keus terug naar huis  >:D :P ::) 8)
dan zijn we d'r vast eentje kwijt hehehe  ;D
Ik ga ervanuit dat er goed over het concept is nagedacht, totdat het tegendeel bewezen is. Er komen dan nog kansen ook voor degenen die al op het eiland geweest zijn. Persoonlijk zou ik het leuk vinden als de eiland-bewoners betrokken zouden worden in de laatste selectie. Dan krijgt het namelijk zin om iemand naar het volgende niveau te sturen. Dat geeft meer spanning. Het echte voordeel blijkt dan pas in een volgende serie (als die er komt ;) ).

Pascal kan niet zomaar naar huis. Hij heeft nog een heilige missie. Het gereìncarneerde kwaad moet nog bestreden worden.   ::jaja::
Dit kan hij echt aan niemand anders toevertrouwen......  ;D
« Laatst bewerkt op: 27-09-2005, 21:57:38 door Castor_en_Pollux »

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #132 Gepost op: 27-09-2005, 17:01:25 »
Oeffffff....ik zie net dat C&P al na afl. twee een dergelijke voorstelling hebben beschreven  ::) ::dom:: ::sorry::

sorry C&P  ;D ;)

No worries.  ::bravo::

Ik ben dol op herhalingen......   :D
« Laatst bewerkt op: 27-09-2005, 21:59:04 door Castor_en_Pollux »

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #133 Gepost op: 27-09-2005, 17:43:59 »
Goed te horen, ik meen me toch te herinneren dat je moeite met de Sudden Death van Jeroen en Manja had.


Zo, hebben die ook meegedaan met ER dan ;D? Dat ik van veranderingen houd betekent natuurlijk nog niet dat ik van stomme oneerlijke spelbedervende veranderingen hou (dank je, er komt weer vanalles boven nu ik eraan terugdenk, grrrr).

Ik ben ook ER kijker van het eerste uur en halverwege het derde uur gestopt. Bij een gebrek aan veranderingen blijf ik niet vijf jaar geboeid door hetzelfde concept. Hetzelfde strand, dezelfde rooie vruchten, dezelfde zandvlooien, ik heb het wel gezien.

Ik blijf kijken tot mijn tanden uit mijn mond vallen ;).

Dat men door tijdgebrek bij TI heeft gekozen voor eenzelfde lokatie doet het programma absoluut geen goed. Het maakt ook een vergelijking met ER voor de oppervlakkige kijker te voor de hand liggend.

Helemaal mee eens  ::jaja::.

Gelukkig zal een volgende serie op een totaal andere lokatie plaatsvinden. Daarnaast vind ik het aantrekkelijke van het programma dat er naar meer vormen van interactie tussen mensen wordt gestreefd dan 13 weken lang platte ruzies. Ik vind ruzies nl. saai zeker als ze door de programmamaker geforceerd en overbelicht worden.

Ja, ik ook. Daarom vind ik ook dat het programma zeker potentie heeft. Er moet zich alleen eens een intelligent iemand over buigen. Nee, ik heb het te druk ;D.

Zoals mijn bomma altijd zei: "Als je geen varken bent, moet je geen varkensvoer eten".  ::trots::

Maar ik ben dol op maïskolven :-[...
« Laatst bewerkt op: 27-09-2005, 17:47:27 door Starry Night »

Offline Castor_en_Pollux

  • Forumlid
  • 1 die 2 is
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #134 Gepost op: 27-09-2005, 18:23:19 »

Ja, ik ook. Daarom vind ik ook dat het programma zeker potentie heeft. Er moet zich alleen eens een intelligent iemand over buigen. Nee, ik heb het te druk ;D.

bluf......  ;D
Intelligente suggesties vwb. de spelopzet kun je toch altijd op dit forum kwijt.
Nu ga je me toch niet vertellen dat je over intellligente
ingevingen lang na moet denken.  ;)

Offline Starry Night

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #135 Gepost op: 27-09-2005, 22:49:15 »
bluf......  ;D
Nu ga je me toch niet vertellen dat je over intellligente
ingevingen lang na moet denken.  ;)

Nee, natuurlijk niet. Maar het uittypen, dát kost zoveel tijd ::pinokkio::.

Offline Nîcky

  • Winnaar pool De Farm 2005
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Wie is de .... Mol???
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #136 Gepost op: 28-09-2005, 12:37:48 »
Ik vind Terra Incognita super leuk aan het worden het wordt met de week spannender vind ik  ::jaja::

Offline Lorelei

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Freedom frantically frolic and fine...
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #137 Gepost op: 28-09-2005, 20:04:10 »
Ik ook Nicky idd, het groeit met elke aflevering vind ik :)

Ik denk als je het programma wilt kijken cq er plezier aan wilt beleven, dan kan je het beste alle vergelijkingen verder laten voor wat het is. Het is gewoon een geheel nieuw format, eentje wat je aanspreekt of niet, heel eenvoudig denk ik. Alle vergelijkingen met andere formats nou ja, die zitten nu eenmaal anders in elkaar. Het is geen race, het is geen wie is de mol-mysterie (welk mysterie dan wel dat moet dus nog blijken ;) ) Het is mi psychologische spanning die opbouwt tot een psychologisch en strategisch spel met cognitieve, fysieke en ludieke proeven doorgaans vind ik. Jammer dat een aantal mensen ook de vergelijking met ER blijft treffen aangezien er mi zo weinig overeenkomsten zijn afgezien van op een eiland zitten en dat er proeven zijn (maar dat behoort bij elke realityserie).

Misschien dat er veranderingen komen in een eventuele tweede serie, constructieve kritiek is altijd welkom voor de makers lijkt me :) Verder zou ik zeggen kijk naar de serie zoals ze is en beslis dan of het je het leuk vindt - alle vergelijkingen met andere series of formats blijven imho altijd een kwestie van appels en peren ;)
« Laatst bewerkt op: 28-09-2005, 20:07:11 door Lorelei »
Entangled in temptation, seduction aims to embrace you

Offline Narya

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #138 Gepost op: 28-09-2005, 22:16:00 »
Volgens mij is de enige reden dat het programma met de week iets leuker wordt dat je de kandidaten iets beter leert kennen. Je krijgt dus met de week een grotere hekel aan Pascal, om maar eens een totaal willekeurig voorbeeld te noemen.

Verder vind ik het vooral een oneerlijk programma. Oneerlijk tegenover de kandidaten. Het is toch belachelijk dat na zo'n eerste spel (hangen aan een boot) al min of meer vast lijkt te staan wie er gaan winnen. (Oké, toegegeven, er kan nog een hoop gebeuren, maar vooralsnog maakt zeker 80 procent van de kandidaten een kansloze indruk.) Bovendien kreeg je bij dat eerste spel nog een willekeurig partner ook, waardoor het niet eens per se alleen aan jezelf te wijten is als je er niet bij zit. Ik kan me de frustratie van een Lex dan ook goed voorstellen. Lex die sowieso de lul is omdat hij nu eenmaal niet zo'n gezellige gozer is, waardoor hij helemáál geen kans maakt om te promoveren, aangezien hij nooit stemmen krijgt. Nog zoiets oneerlijks. Hetzelfde geldt min of meer voor Lisa. En inderdaad, als je al een keer gedegradeerd bent, kun je het ook wel schudden en kun je net zo goed naar huis gaan.

Bij die degradatie is bovendien pure willekeur het uitgangspunt, wat ik eigenlijk ook een kwalijke zaak vind in iets wat voor een spel moet doorgaan. Door het lot te laten beslissen over de eerste blijver speelt de willekeur een veel te grote rol. Zoals iemand vóór mij opperde, zou het veel interessanter zijn om de nieuwkomer de eerste stem te geven.

En net als vele anderen erger ik me ook dood aan het eindeloze geneuzel over die zeenomaden en het "mysterie" dat "ontrafeld" moet worden. Getver.
En kan die man van die voice over alsjeblieft bij Sky Radio candlelight-gedichten gaan voorlezen? Dan zijn wij ervanaf. Wat een interessant-doenerij, zeg.

Kortom, we blijven kijken!  ::tandpastasmiley::

Offline mapel

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
  • Ach,.. ik ben er nog wel eens hoor!
Re: Geef je mening over Terra Incognita...
« Reactie #139 Gepost op: 2-10-2005, 23:28:41 »
Nou, er is al heel wat gezegd over TI. Prima. Ik hoop van harte dat Kanakna hier lekker meeleest. Zelf ben ik ook niet helemaal tevreden over de format. Het kabbelt teveel en er zit te weinig spanning in. ER taferelen hoef ik niet zo, maar wat mij nou zo heel leuk lijkt, en wat ik eigenlijk ook een beetje hoopte toen TI werd aangekondigd, is dat het een spel zou zijn waar wij als kijker ook een beetje mee konden doen met het ontrafelen van een mysterie. Een soort combinatie van WIDM en ER zeg maar. Ik denk dat zo'n format toch eigenlijk een groot deel van de kijkers zal aanspreken. Het interactieve en het discussieren over, is tenslotte wat de kijker bindt aan de serie. :D

Het zou erg leuk zijn geweest als wij ook steeds hints en aanwijzingen zouden hebben gekregen over het mysterie van Rang Nok en het mee konden helpen oplossen tijdens de serie. Prijsje erbij en bingo!!!!

Dit advies aan Kanaka kost ......helemaal niks :P :P ::tandpastasmiley::
Begrip en respect hebben voor elkaar voorkomt oorlog....