@ Megan: Ha Megan, dank voor je leuke reactie!
@ Lorelei: ik weet niet of mijn Maleis geholpen heeft, wel denk ik op zich het feit dat ik lang in Azië heb gewoond; zoals Agnes al zei in het interview: Gianni en Joos passen het meest op het eiland (in haar ogen). Dus wellicht dat dit heeft meegespeeld. Had het programma zich afgespreeld in de woestijn, dan was het denk ik hetzelfde geweest. Aanpassing aan een andere cultuur, klimaat en omstandigheden zit hem denk ik vooral in je eigen instelling; niet zozeer in wat precies die andere cultuur is.
@ Castor_en_Pollux: inderdaad, het is een richtlijn in de duikerswereld. Ik gebruik hem tijdens trainingen, coachsessies én in synerdive.com, een training die ik heb ontworpen in combinatie met duiken en die plaatsvind in Dahab (Egypte), Mexico en Koh Chang (Thailand). Deze analogie is op zeer veel situaties toepasbaar. En aangezien het op mijn t-shirt stond was het als topic titel bedoeld ter herkenning, meer niet
En wat betreft de beleving: de tijdbeleving is heel anders. En ook het tempo: er zijn natuurlijk maar zoveel minuten per aflevering, terwijl er veel meer dingen gebeuren. Er moeten door de redactie dus keuzen worden gemaakt, wat wordt belicht en wat niet. Begrijpelijk. En daarom ook verassend om te zien. En dan natuurlijk de belevenissen van de medespelers op het vasteland, terwijl ik op Koh Muk zat.
Tot zover weer even. ben benieuwd naar het vervolg!
Josephine