Nou ja.. als kijker en buitenstaander kan ik natuurlijk nooit een werkelijke indruk hebben van hoe zoiets je verandert
Desalniettemin heb ik niet erg de indruk dat Pascal erg zijn best deed om zich in te leven in een andere wereld (die van de zeenomaden, die van Koh Muk óf die van het vasteland..
) Ik kreeg sterk de indruk dat hij probeerde zijn eigen drama op alles los te laten en daar vooral structureel in te blijven..
Ik denk niet dat hij met opzet die roei/ promotieopdracht saboteerde maar gezien zijn nogal selfinvolvedness vwb handelen en denken beïnvloedde hij wel degelijk de kansen van de anderen daarin. Het feit dat hij dat achteraf vrijwel zuiver als semiheldendaad zag was eigenlijk tekenend (vooral aangezien hij de enige leek te zijn die niet precies begreep 'wat er misging' terwijl de anderen in consensus (die hij glashard ontkende) konden aangeven waar hem dat precies aan lag..)
M.a.w. ondanks het feit dat ik toeschouwer en niet meer dan dat ben (dus niet weet hoe aangrijpend iets aankomt) kan ik niet anders dan wel m'n twijfels zetten bij in hoeverre dit echt het wereldbeeld van hem verandert... als je daarbij optelt het feit, dat zijn redenen om Machteld te promoveren ook nog eens nogal egocentrisch leken eerder dan dat hij daadwerkelijk oordeelde over iemands functioneren fysiek, psychologisch & sociaal - eerder geënt leken op hoe receptief zij was ten aanzien van zijn vermeende 'lijden'- tja..
Wereldbeelden zijn subjectief maar misschien nog een slag meer voor wat betreft dat van Pascal