Hier mag ik weer wat vertellen, denk ik...
Okay, gisteravond 1ste afl. aldus. Met Art en mét
Roos !
Al meteen één goede reden om te kijken !
Naast de presentatie doet ook de lokatie meteen aan Expeditie Robinson denken. Zee & strand zijn nooit ver weg. Maar het concept roept meer herinneringen op aan Missie Kilimanjaro dan aan de survivalreeks. Het respect voor de natuur en de cultuur van in dit geval de nomaden speelt 'n belangrijke rol. Aantrekkelijk is het mysterieuze karakter van de nieuwe serie; zelfs voor de kandidaten worden de geheimen slechts mondjesmaat ontsluierd. Gelukkig dat enkel de kijker nu al weet dat sommige kandidaten nooit verder dan het vasteland zullen geraken. Hoe frustrerend moet het zijn om na de vreugde voor de selectie, daarna te moeten vaststellen dat je nooit écht in het spel betrokken bent geraakt. Misschien is dit zware lot ook wel verbonden aan de hardheid van de natuur soms, waar het steeds weer survival of the fittest is, elke dag opnieuw...
Dat is ongetwijfeld het mooie aan Terra Incognita, het gaat in dit opzicht vérder dan ER, waar het vooral gaat om overleven (fysiek & mentaal). Hier ligt 'n heel nieuwe wereld vol ontdekkingen open voor zowel kandidaten als kijkers. Want hoe biezonder is het niet door te mogen dringen in een totaal andere leefwereld van afgezonderde nomaden, met hun eigen geschiedenis en cultuur.
Na de eerste aflevering heb ik het gevoel dat ik veel van deze serie ga genieten !